هيچ عبادتي همچون توحيد و خداشناسي نيست ، زيرا بدون ايمان صحيح ، عبادتي پذيرفته نمي شود
جهان هستي محضر خدا و محل ظهور و تجلي اسماء و صفات و آيات الهيست ، و مهمترين و بزرگترين تجلي خداوند آنچيزي است که خلق او را به عنوان اولياي الهي مي شناسند .
بي شک ائمه اطهار عليهم السلام محل ظهور اسماء و صفات حق تعالي هستند.
قدرت خدا و علم او و رحمت و کرم او و همه صفات خدا را شما در آنان ظاهر و آشکار مي يابيد ، اين ظاهري براي همان باطن است و ظاهر و باطن يکيست .
شيخ صدوق در کتاب معاني الاخبار خبري را در اين معنا نقل فرموده است .
پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : توحيد ، ظاهرش در باطنش است و باطنش در ظاهرش ، ظاهر او موصوفي است که ديده نمي شود و باطنش موجوديست که ( از ديدگان ) مخفي نيست ، در هر مکاني طلب مي شود و مکاني از او خالي نبوده و نيست حتي به اندازه يک چشم به هم زدن ، او حاضريست که نا محدود است و غائبيست که مفقود نيست .
حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى بْنِ [عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ] عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الطَّيِّبِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي عِيسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عَنْ آبَائِهِ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص التَّوْحِيدُ ظَاهِرُهُ فِي بَاطِنِهِ وَ بَاطِنُهُ فِي ظَاهِرِهِ ظَاهِرُهُ مَوْصُوفٌ لَا يُرَى وَ بَاطِنُهُ مَوْجُودٌ لَا يَخْفَى يُطْلَبُ بِكُلِّ مَكَانٍ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْهُ مَكَانٌ طَرْفَةَ عَيْنٍ حَاضِرٌ غَيْرُ مَحْدُودٍ وَ غَائِبٌ غَيْرُ مَفْقُود
درباره این سایت